7 faktów i mitów dotyczących sprzedawców

W tym artykule rozprawiam się z 7 mitami i faktami na temat pracy w zawodzie sprzedawcy.
Jest to oczywiście moja interpretacja i nie musisz się z nią zgodzić. Zachęcam cię do przeczytania i zostawienia opinii poniżej artykułu. Zawsze możemy podyskutować na messengerze, albo umówić się na spotkanie online. Wybrałem kilka najczęściej powtarzających się w środowisku sprzedawców faktów i mitów. Mity te są również jednymi z najczęściej wpisywanych fraz w wyszukiwarki google.

Zapraszam do lektury 🙂
Mit 1: “W sprzedaży chodzi tylko o pieniądze”.
Fakt: Pieniądze są ważnym czynnikiem motywującym na początku kariery sprzedawców. W późniejszym etapie również. Jednak ważne jest również wewnętrzne uznanie, to jak się czujesz sam ze sobą. Czy jesteś szanowany i obdarzany zaufaniem przez klientów. To, że rozwiązujesz ich problemy i pomagasz im. Wykonywanie satysfakcjonującej pracy jest również ważne jak pieniądze, które dzięki niej zarabiamy. Dla mnie ważne jest, że z chęcią wstaję rano i zabieram się za robotę. W sprzedaży nie ma rutyny. Jednego dnia siedzimy w biurze tworząc raporty czy oferty. Kolejnego dnia wsiadamy w samochód i jedziemy na spotkanie z obcymi osobami. Nie wiemy jakie one będą, jak nas odbiorą, co przyniosą te spotkania. To jest dopiero ekscytujące w tej pracy. Nie uważasz?
Mit 2: “Aby odnieść sukces w sprzedaży, musisz być podstępną i cwaną osobą”.
Fakt: Stereotyp sprzedawcy mówi, że jest oszustem, który manipuluje tobą, abyś kupił coś bezużytecznego, czego nie chcesz. W rzeczywistości najskuteczniejsi sprzedawcy są całkowitym przeciwieństwem. Posiadają prawdziwą fachową wiedzę w swojej dziedzinie i w zakresie swojego produktu, rozwiązują rzeczywiste potrzeby klientów i rozwijają długotrwałe relacje.
Mit 3: “Najlepsi sprzedawcy mają super “gadane” i są typem ekstrawertyka”.
Fakt: Najważniejszą cechą skutecznego przedstawiciela jest jego skupienie na byciu pomocnym. Często zaczyna się to od dokładnego wysłuchania tego, co klienci mają do powiedzenia, aby zidentyfikować podstawowe wyzwania, które mogą rozwiązać. Najlepsi sprzedawcy są aktywnymi słuchaczami i rozumieją potrzeby klienta. Kiedy słuchają więcej niż mówią, tym większe szanse, że zajmą się prawdziwym problemem. Nie bądź sprzedawcą podobnym do krokodyla. Z małymi uszami i wielkimi ustami. Zachowuj się jak introwertyk i słuchaj! Ja kiedyś chciałem być super elokwentny i być super gawędziarzem. Jednak zrozumiałem, że ciężko było przez to dojść do głosu moim słuchaczom. Efektem tego były słabe wyniki, ponieważ nie znałem potrzeb moich potencjalnych klientów. Nie dawałem in szansy opowiedzieć o nich.
Mit 4: “Zawsze powinieneś zamknąć sprzedaż”.
Fakt: Nadal często to słyszę. Jednak sprzedaż zmieniła się znacznie przez lata i poszła o wiele bardziej w kierunku pomocy i towarzyszenia klientowi w procesie zakupu. Słuchanie jest jedną z najważniejszych umiejętności. Posłuchaj, czego chcą kupujący. Jakie są ich bolączki? Jakie mają cele? Dlaczego się z tobą spotkali? Ważniejsze jest budowanie relacji. Jeśli klient cię polubi to jest większa szansa, że kupi od ciebie w przyszłości. Bądź jak rolnik. Zasiewaj, zasiewaj a dopiero potem zbierz plony.
Mit 5: “Sprzedam każdemu cokolwiek mi pokażesz”
Fakt: No nie tak do końca. Ja próbowałem sprzedawać kiedyś usługi, co do których nie byłem do końca przekonany. I szybko zrozumiałem, że nie tędy droga. Produkt, czy też usługa / rozwiązanie, które sprzedajemy powinna być zgodna z naszymi wartościami. Dobrze jest naprawdę “poczuć” produkt. Wiara i przekonanie to coś, co widać w twojej mowie ciała, na twojej twarzy. Słychać w twoim głosie, czy naprawdę szczerze coś polecasz. Po co się męczyć i udawać kogoś kim nie jesteśmy. To jakie myśli będziemy mieli w głowie podczas spotkania będzie się bezpośrednio przekładać na nasze wyniki w sprzedaży.
Mit 6: “Pytania otwarte mają większą moc niż pytania zamknięte”
Fakt: Badania przeprowadzone w tym temacie nie wykazały korelacji między pytaniami otwartymi a sukcesem. Obserwowane przez badaczy rozmowy zawierały zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte oraz różne proporcje między nimi. Co więcej, odpowiedzi na pytania otwarte nie zawsze były przepływem informacji. W rzeczywistości około 10% pytań otwartych otrzymało prostą, zamkniętą odpowiedź. Za to około 60% pytań zamkniętych otrzymało długą i wyczerpującą odpowiedź. Pytania otwarte i zamknięte mogą wspomagać proces interakcji. Jednakże prawdziwa skuteczność pytań sprzedażowych tkwi w ich treści. Prowadź spotkanie w sposób swobodny i szczery. Nie skupiaj się na konstrukcjach gramatycznych. Po prostu poszukaj z czym klient ma największy problem i na czym mu szczególnie zależy.
Mit 7: “Sprzedawcą się rodzisz, a nie się nim stajesz”
Fakt: Niektóre z wczesnych badań sprzedaży w latach 40. i 50. wskazywały na wysoki poziom ekstrawertyków wśród sprzedawców. Jednak duża część sprzedaży dotyczyła produktów o niskiej wartości, które wymagały prostego i powtarzalnego procesu. Teraz większość takich transakcji odbywa się za pośrednictwem internetu. W prawdziwej bezpośredniej sprzedaży klienci wymagają empatii, zaufania i uczciwości. Zaawansowani sprzedawcy pielęgnują relacje z osobami decyzyjnymi i jest to czasem długi proces. Badania ujawniły, że wielu odnoszących sukcesy sprzedawców nie pasuje do cech ekstrawertycznych. Są oni często cichymi, spokojnymi osobami, lecz dodatkowo wykwalifikowanymi profesjonalistami, którzy dbają o swoich klientów. Także głowa do góry! Każdy może się stać profesjonalnym przedstawicielem handlowym!
Podziel się proszę opinią poniżej. Miłego dnia!